Krízová linka pomoci poskytuje anonymnú, bezplatnú a nonstop chatovú psychologickú pomoc pre ľudí v kríze.
Chatová poradňa
Čo sa stane, ak nám napíšete na čet?
- Pred kontaktovaním našej chatovej linky pomoci môžete (vyskakovacie okno v pravom dolnom rohu obrazovky) práve vidieť fotku a meno pracovníka, ktorý je momentálne online a ktorého je možné kontaktovať.
- Po kliknutí na meno pracovníka a zadaní Vášho mena/prezývky Vás aplikácia automaticky presmeruje na chat s pracovníkom chatovej pomoci.
- Nadviazanie spojenia môže chvíľu trvať a niekedy sa nemusí na prvýkrát podariť. Spoznáte to podľa správy o tom, že Vami kontaktovaný pracovník je momentálne vyťažený. Povzbudzujeme Vás však k tomu, aby ste ho kontaktovali o nejaký čas znovu alebo medzičasom vyskúšali inú formu pomoci našej Krízovej linky.
- Váš hovor prijme skúsený, odborne trénovaný člen tímu IPčko.sk. Zoznam členov chatovej pomoci nájdete TU a môžete sa tak dozvedieť viac o človeku, s ktorým budete viesť rozhovor.
- Po prijatí Vašej požiadavky o kontakt pracovníkom sa Vám zobrazí chatovacie okno s automatickou uvítacou správou od nášho poradcu. Môžete uznať kedy a ako budete na túto správu reagovať. Môžete konverzáciu začať napríklad pozdravom. Je však v poriadku, ak sa k tomu neodhodláte – po chvíli Vás náš pracovník sám osloví.
- Pracovník sa bude zaujímať o to, čo Vás na našu linku privádza, ako by Vám v tom mohol byť užitočný.
- Je len na Vás, ako rozhovor začnete, o čom sa chcete rozprávať, na aké otázky odpoviete a aké informácie budete s pracovníkom linky zdieľať. Pracovník linky Vás bude počúvať, bude sa snažiť porozumieť Vašej situácii, poskytne Vám podporu a bude Vás sprevádzať na ceste za možným riešením.
- Rozhovory na chatovej linke pomoci zvyknú trvať približne hodinu po vzájomnej dohode s naším pracovníkom.
Čo ak sa nemôžem s pracovníkom prostredníctvom chatu skontaktovať?
Robíme všetko pre to, aby sme zabezpečili čo najrýchlejšie a najstabilnejšie spojenie pre čo najviac ľudí, ktorí potrebujú služby Krízovej linky pomoci. V niektorých prípadoch sa však môže stať, že sa nepodarí na prvýkrát nadviazať spojenie s naším pracovníkom na chate. K takejto situácii môže dôjsť v prípade preťaženosti Krízovej linky alebo v dôsledku možnej technologickej závady. V takomto prípade odporúčame kontaktovať nášho pracovníka ešte raz (s odstupom nejakého času). Ak pre Vás nie je možné čakať dlhšie na nadviazanie spojenia, odporúčame využiť inú formu pomoci našej Krízovej linky – telefón, mail alebo video. Ak sa nachádzate Vy alebo niekto vo Vašom okolí v bezprostrednom ohrození zdravia alebo života, neváhajte kontaktovať 112.
Pri rozrušenosti a stresovej situácii vyskúšať môžete jedno z nižšie uvedených upokojujúcich cvičení.
Zásady chatovej pomoci
Pre chatovú psychologickú pomoc platia Podmienky používania a Etický kódex Krízovej linky pomoci. S kontaktovaním nášho pracovníka na chatovej Krízovej linke automaticky vyjadrujete súhlas s podmienkami. Poskytované chatové poradenstvo je anonymné. Zaznamenávame jedine Vašu IP adresu, s ktorou narábame ako s osobným údajom. Chatový rozhovor na našej linke pomoci trvá väčšinou približne hodinu.
Často kladené otázky
Možno máte v mysli otázky typu: „Čo keď ma vysmejú? Budú ma brať vážne? Čo ak môj problém nie je dostatočne vážny?“ Môžeme Vás uistiť v tom, že na Krízovej linke pomoci (KLP) sa nestretnete s výsmechom ani podceňovaním Vašich slov, situácie a pocitov. Napriek tomu, že je KLP určená predovšetkým pre ľudí v krízovej situácii v dôsledku pandémie koronavírusu, nestretne sa u nás s odmietnutím ani človek v inej krízovej situácii.
Robíme všetko preto, aby sme neustále rozširovali svoje kapacity a mohli tak reagovať na čo najviac kontaktov od ľudí v krízovej situácii. Niekedy, najmä v dobe veľkej vyťaženosti linky, sa môže stať, že nebude možné sa s pracovníkom linky skontaktovať na prvýkrát. V tom prípade odporúčame niekoľko vecí, ktoré môžete skúsiť:
- Kontaktujte pracovníka opätovne po uplynutí nejakého času (po 5 minútach, po 30 minútach, po hodine).
- Ak to nie je možné a pomoc potrebujete okamžite, alebo ak sa Vám aj tak nepodarilo skontaktovať sa s pracovníkom linky, skúste kontaktovať pracovníkov v rámci iného typu pomoci (príklad: ak ste sa volali na telefonickú linku a je obsadená, skúsite napísať online pracovníkovi na chat).
- Formou pomoci, kde v porovnaní s inými typmi nezáleží na vyťaženosti linky, je email. Odporúčame preto v situácii, ak sú ostatné formy pomoci vyťažené, napísať nám email na poradna@ipcko.sk, na ktorý Vám odpíšeme najneskôr do 24 hodín.
- Ak by ste od nás nedostali odpoveď na email do 24 hodín, ponúkame návod, čo urobiť vtedy.
- Zdôveriť sa blízkej osobe s tým, čím si práve prechádzate, môže viesť k zníženiu úzkosti a stresu, k pocitu úľavy. Dôveryhodný rozhovor Vám môže pomôcť krízu zvládnuť a poskytnúť Vám istú perspektívu pri riešení situácie. Ak pre Vás z nejakého dôvodu rozhovor s blízkou osobou nie je možný, obrátiť sa môžete aj na svojho všeobecného lekára (telefonicky) alebo kontaktujte Krízovú linku pomoci alebo inú z liniek dôvery.
- Na Vašom bezpečí záleží! Preto ak ste v priamom ohrození zdravia alebo života, bezodkladne kontaktujte linku 112. Ak je to možné, pokúste sa odísť z nebezpečnej situácie a požiadať o pomoc niekoho, kto Vám pomôže dostať sa do bezpečia.
- Aké sú Vaše silné stránky? Práve ich rozpoznanie Vám môže pomôcť využiť ich pri zvládaní náročnej situácie. Pomôcť v ich hľadaní Vám môže niekto blízky ale aj pracovník na našej linke.
- Požiadajte o pomoc – využite dostupné poradenstvo, lekárske konzultácie, pomocné skupiny a pod. Je úplne v poriadku, ak budete potrebovať vyskúšať viacero možností, aby sa Vám dostalo potrebnej pomoci. Nevzdávajte sa. Je dôležité, aby Vám bola poskytnutá pomoc, ktorú potrebujete.
- Vytvorte si plán, ktorý Vám môže pomôcť zvládnuť prichádzajúce situácie. V pláne môžete zahrnúť odpovede na otázky ako napríklad: Čo alebo kto ma dokázal povzbudiť počas náročných situácií v minulosti? Čo mi pomáha, keď prežívam smútok/stres/hnev? Na koho sa v prípade krízy môžem obrátiť? Akého odborníka môžem v prípade krízy kontaktovať? Takýto plán Vám v prípade krízy môže pomôcť určiť, aké kroky by ste mali podniknúť pre jej zvládnutie.
- Starajte sa o svoje fyzické i psychické zdravie. Je dôležité, aby sme hlavne v tomto období jedli zdravo, mali dostatočný pitný a spánkový režim, dostatočne sa hýbali, dali si pauzu od momentálnej situácie a venovali sa aktivitám, ktoré nás napĺňajú. Nápomocné je aj obmedzenie užívania alkoholu a iných drog.