Krízová linka pomoci poskytuje anonymnú, bezplatnú a nonstop e-mailovú psychologickú pomoc pre ľudí v kríze.
Emailová poradňa
Čo sa stane, ak na Krízovú linku napíšem email?
- Ak sa rozhodnete kontaktovať emailovú linku pomoci, urobiť tak môžete prostredníctvom kontaktného formulára alebo odoslať email na adresu poradna@ipcko.sk. V oboch prípadoch zaručujeme mlčanlivosť našich pracovníkov (s výnimkou informácií týkajúcich sa trestnej činnosti). Viac o mlčanlivosti a anonymite nájdete TU.
- Je potrebné, aby ste v kontaktom emailovom formulári vyplnili svoje meno (nemusí byť skutočné) alebo prezývku, emailovú adresu, predmet správy a text správy.
- Záleží nám na tom, aby sme Vám poskytli pomoc, ktorú potrebujete, a tak odporúčame opätovne skontrolovať zadané emailové adresy, nakoľko v prípade ich nesprávneho znenia Vám na email nedokážeme odpovedať.
- Políčko text správy poskytuje priestor pre vyjadrenie toho, čo Vás na našu Krízovú linku priviedlo, v čom by sme Vám mohli byť nápomocní. Je len na Vás, s čím všetkým sa s pracovníkom na linke podelíte, čo napíšete, o čom chcete komunikovať. Sme tu pre Vás.
- Váš email sa zobrazí len v našej emailovej schránke a zas naopak, odpoveď od nás sa zobrazí len vo Vašej emailovej schránke.
- Váš email sa dostane k jednému z odborne školených pracovníkov emailovej pomoci. Zoznam pracovníkov, ktorý budú reagovať na Váš mail nájdete TU.
- Odpoveď na svoj mail by ste mali dostať najneskôr do 24 hodín.
Čo ak som odpoveď na svoj email nedostal?
Pri práci s technológiami musíme pripustiť aj možnosť ich zlyhania. Ak do 24 hodín od nás neobdržíte odpoveď na svoj mail, skúste skontrolovať, či ste pri odosielaní zadali správnu emailovú adresu, či nemáte plnú emailovú schránku, alebo či sa náš email nezaradil vo Vašej schránke do spamu alebo iného priečinku. Ak ste pri kontrole v ničom nenašli chybu, prosím, pokúste sa nám email odoslať opätovne. Ak ani v tom prípade nedostanete odpoveď, kontaktujte nás prosím na mail ipcko@ipcko.sk. Záleží nám na tom, aby sa Vám dostalo zaslúženej odpovede! V prípade, že ste Vy alebo niekto vo Vašom okolí v ohrození zdravia a života, neváhajte kontaktovať 112!
Pri rozrušenosti a stresovej situácii vyskúšať môžete jedno z nižšie uvedených upokojujúcich cvičení.
Zásady emailovej pomoci
Emailová pomoc je jednou z foriem pomoci, ktoré naša Krízová linka poskytuje. Email je možné odoslať prostredníctvom kontaktného formuláru alebo zo svojho mailu na adresu poradna@ipcko.sk. Na Váš email odpovieme najneskôr do 24 hodín.
Ak nám píšete cez kontaktný formulár, pozorne zadajte svoju adresu, na ktorú máme poslať odpoveď. Ak zadáte emailovú adresu zle, nebudeme Vám môcť odpoveď odoslať. Keďže je emailová pomoc anonymná, nemusíte sa v emaily podpisovať svojím skutočným alebo celým menom.
Pre emailovú psychologickú pomoc platia Podmienky používania a Etický kódex Krízovej linky. S kontaktovaním nášho pracovníka na emailovej krízovej linke automaticky vyjadrujete súhlas s podmienkami.
Často kladené otázky
Možno máte v mysli otázky typu: „Čo keď ma vysmejú? Budú ma brať vážne? Čo ak môj problém nie je dostatočne vážny?“ Môžeme Vás uistiť v tom, že na Krízovej linke pomoci (KLP) sa nestretnete s výsmechom ani podceňovaním Vašich slov, situácie a pocitov. Napriek tomu, že je KLP určená predovšetkým pre ľudí v krízovej situácii v dôsledku pandémie koronavírusu, nestretne sa u nás s odmietnutím ani človek v inej krízovej situácii.
Robíme všetko preto, aby sme neustále rozširovali svoje kapacity a mohli tak reagovať na čo najviac kontaktov od ľudí v krízovej situácii. Niekedy, najmä v dobe veľkej vyťaženosti linky, sa môže stať, že nebude možné sa s pracovníkom linky skontaktovať na prvýkrát. V tom prípade odporúčame niekoľko vecí, ktoré môžete skúsiť:
- Kontaktujte pracovníka opätovne po uplynutí nejakého času (po 5 minútach, po 30 minútach, po hodine).
- Ak to nie je možné a pomoc potrebujete okamžite, alebo ak sa Vám aj tak nepodarilo skontaktovať sa s pracovníkom linky, skúste kontaktovať pracovníkov v rámci iného typu pomoci (príklad: ak ste sa volali na telefonickú linku a je obsadená, skúsite napísať online pracovníkovi na chat).
- Formou pomoci, kde v porovnaní s inými typmi nezáleží na vyťaženosti linky, je email. Odporúčame preto v situácii, ak sú ostatné formy pomoci vyťažené, napísať nám email na poradna@ipcko.sk, na ktorý Vám odpíšeme najneskôr do 24 hodín.
- Ak by ste od nás nedostali odpoveď na email do 24 hodín, ponúkame návod, čo urobiť vtedy.
- Zdôveriť sa blízkej osobe s tým, čím si práve prechádzate, môže viesť k zníženiu úzkosti a stresu, k pocitu úľavy. Dôveryhodný rozhovor Vám môže pomôcť krízu zvládnuť a poskytnúť Vám istú perspektívu pri riešení situácie. Ak pre Vás z nejakého dôvodu rozhovor s blízkou osobou nie je možný, obrátiť sa môžete aj na svojho všeobecného lekára (telefonicky) alebo kontaktujte Krízovú linku pomoci alebo inú z liniek dôvery.
- Na Vašom bezpečí záleží! Preto ak ste v priamom ohrození zdravia alebo života, bezodkladne kontaktujte linku 112. Ak je to možné, pokúste sa odísť z nebezpečnej situácie a požiadať o pomoc niekoho, kto Vám pomôže dostať sa do bezpečia.
- Aké sú Vaše silné stránky? Práve ich rozpoznanie Vám môže pomôcť využiť ich pri zvládaní náročnej situácie. Pomôcť v ich hľadaní Vám môže niekto blízky ale aj pracovník na našej linke.
- Požiadajte o pomoc – využite dostupné poradenstvo, lekárske konzultácie, pomocné skupiny a pod. Je úplne v poriadku, ak budete potrebovať vyskúšať viacero možností, aby sa Vám dostalo potrebnej pomoci. Nevzdávajte sa. Je dôležité, aby Vám bola poskytnutá pomoc, ktorú potrebujete.
- Vytvorte si plán, ktorý Vám môže pomôcť zvládnuť prichádzajúce situácie. V pláne môžete zahrnúť odpovede na otázky ako napríklad: Čo alebo kto ma dokázal povzbudiť počas náročných situácií v minulosti? Čo mi pomáha, keď prežívam smútok/stres/hnev? Na koho sa v prípade krízy môžem obrátiť? Akého odborníka môžem v prípade krízy kontaktovať? Takýto plán Vám v prípade krízy môže pomôcť určiť, aké kroky by ste mali podniknúť pre jej zvládnutie.
- Starajte sa o svoje fyzické i psychické zdravie. Je dôležité, aby sme hlavne v tomto období jedli zdravo, mali dostatočný pitný a spánkový režim, dostatočne sa hýbali, dali si pauzu od momentálnej situácie a venovali sa aktivitám, ktoré nás napĺňajú. Nápomocné je aj obmedzenie užívania alkoholu a iných drog.