Pred niekoľkými týždňami sme spustili pilotný projekt s názvom „Krízový intervenčný tím IPčko“ (KITIP).
Je prirodzeným a nevyhnutným rozšírením ponuky Krízovej linky pomoci s cieľom diskrétne pomôcť ľuďom zvládnuť najnáročnejšie, krízové momenty života. Chceme im ukázať, že #POMOCEXISTUJE, že v tom, čo prežívajú nie sú sami, ako aj podporiť ich v tom, aby odbornú pomoc vyhľadali. Pilotne „zasahuje“ KITIP v Bratislavskom a Trnavskom kraji.
Za krátky čas fungovania stihol KITIP zrealizovať nálepkovú kampaň #POMOCEXISTUJE po celom Slovensku, ktorá je nositeľom myšlienky prevencie samovrážd na koľajniciach – #STOPSAMOVRAŽDÁM.
Vďaka nálepkám sa na Krízovú linku pomoci ozvalo 67 ľudí, ktorí vo svojej výpovedi spomenuli, že kontakt na pomoc našli práve na týchto neformálnych nálepkách a tabuľkách.
Príkladom je aj nasledujúci príbeh.
Na Krízovú linku pomoci sa ozvala žena, ktorú duševná bolesť doviedla až na koľajnice s úmyslom ukončiť svoj život. Na tomto mieste objavila našu tabuľku pomoci. Jasný a zreteľný odkaz, ktorý tam našla ju podporil, aby zavolala.
Nechcela byť v tom, čo cíti, sama.
Na bezplatnom telefónnom čísle 0800 500 333 sa ozval hlas, z ktorého bolo cítiť beznádej a zároveň upokojenie, že je v tom niekto s ňou. Poradkyňa z telefonickej poradne Krízovej linky pomoci celú svoju pozornosť a energiu venovala tejto žene, ktorá sa ocitla v životnej kríze s cieľom zabezpečiť jej bezpečie a pomoc. Situácia si okrem telefonátu vyžadovala viac. Prítomnosť psychologickej pomoci priamo na mieste. Členovia Krízového intervenčného tímu IPčko sa na toto miesto dostali v priebehu pár minút, poskytli prvú psychologickú pomoc (krízovú intervenciu) a podporili ju k tomu, aby sa táto žena dostala do rúk ďalších odborníkov, ktorí jej pomôžu v inom prostredí tak, ako to potrebuje.
Po pár týždňoch sme dostali odkaz: „Som tu a myslela som si, že je to to najhoršie, čo sa mi môže stať, ale opak je pravdou. Pomaly stojím na vlastných nohách a uvedomujem si, kde som stála predtým…už tam stáť nikdy nechcem. Bojujem a to vďaka Vám. Ďakujem za život. Povedzte to všetkým, že ste ma zachránili a ja to budem hovoriť tiež.“
Krízový intervenčný tím IPčko vznikol vďaka podpore Nadácie Orange a Slovenskej sporiteľne a už po prvých týždňoch priniesol neuveriteľné výsledky. Postupne činnosť tohto tímu potrebujeme rozšíriť aj do ďalších miest a krajov na Slovensku.
KITIP sa stal počas prvých týždňov existencie súčasťou už 32 príbehov.
„Dobrý deň. Ste tu? Potrebujem pomoc.“
Takto začína pomerne veľa chatov, mailov a telefonátov na našich linkách pomoci – IPčko.sk, Krízová linka pomoci a Dobrá linka.
Tentokrát na chat napísal chalan, ktorý sa po hádke s rodičmi rozhodol utiecť z domu a nevrátiť sa tam. Bol večer a on bol sám v meste, bez pomoci a myšlienky, čo bude v nasledujúcich minútach hodinách a dňoch. Počas dňa menil miesta, chodil rôznymi cestami a ulicami až bol napokon dezorientovaný a stratený. Začal pociťovať úzkosť, beznádej a obavy z tejto situácie. V kontakte s ním bol náš poradca z chatovej poradne Krízovej linky pomoci a spoločne hľadali možnosti, ako túto situáciu zvládnuť. Jednou z nich bol výjazd Krízového intervenčného tímu. Psychológovia z tímu prišli za ním na miesto, ktoré popísal. Strávili spoločne nejaký čas, bližšie spoznali príbeh, ktorý doviedol tohto chalana až k nám. Napokon sme spoločne kontaktovali rodičov a doviedli ho domov.
Tretí príbeh, v ktorom zohral dôležitú úlohu Krízový intervenčný tím je príbehom mladej ženy, ktorá mala podozrenie na COVID-19. Mala strach zo spoločenského odsúdenia, izolácie, karantény aj finančných dôsledkov. V tejto novej a nepoznanej situácii sa v istom momente ocitla úplne sama. Aj ona „googlila“ a pomoc v spojitosti s koronavírusom jej prehliadač ponúkol v podobe Krízovej linky pomoci cez jej telefonickú poradňu. Na nej komunikovala s našou poradkyňou, ktorý jej v istom momente ponúkol možnosť pomoci v podobe prítomnosti kolegov z KITIP-u. Aj na príbehy, v ktorých „zamiešala karty“ korona sme pripravení a vybavení ochrannými prvkami. Tejto mladej žene sme pomohli skontaktovať sa s blízkymi, s ktorými našla miesto na karanténnu bez toho, aby v prípade potvrdenia COVID-19 neohrozila nikoho zo svojho okolia. Boli sme s ňou, keď sa objednávala na PCR testy, ktoré mala hneď na ďalší deň.
Aj ona sa k nám na Krízovú linku pomoci vrátila.
Chcela poďakovať, že sme jej pomohli, že vďaka našej prítomnosti sa necítila sama a začala vďaka tomu racionálnejšie uvažovať.
Príbehy, ktoré uvádzame sú skutočné, ale pre zabezpečenie anonymity ľudí v krízových situáciách sme niektoré drobné okolnosti pozmenili.
Asi takéto boli prvé týždne a výjazdy Krízového intervenčného tímu IPčko.
Dobrá správa na záver.
K našim partnerom pribudol ďalší, ktorý nás bude v týchto výjazdoch sprevádzať a pomáhať v tom, aby sme nenechávali ľudí v ťažkostiach osamote.
Ďakujeme Slovenským elektrárňam, že ich naša snaha a pilotný projekt zaujal natoľko, že chcú byť jeho súčasťou.
Viac o Krízovom intervenčnom tíme IPčko sa dozviete sa môžete dočítať v ďalšom článku.